Centauro

lördag

Dette kunne jeg skrevet selv!

Fra Jostein Nielsens blogg

Det er kanskje en drøy påstand siden det dreier seg om et Bibel-vers, men jeg tar sjansen:
Men også mye annet har Jesus gjort. Skulle det skrives ned, hver enkelt ting, tror jeg ikke hele verden ville romme alle de bøker som da måtte skrives.
Joh 21:25
For hva refererer Johannes til i dette verset? 

Er det «bare» det som Jesus gjorde da han vandret på jorden?

Sannsynligvis ikke.

I hele evangeliet har det vært viktig for Johannes å få fram enheten mellom Faderen og Sønnen, og mellom Sønnen og dem som Faderen har gitt ham. Den gamle Johannes hadde vært vitne til en enorm utbredelse av kristentroen i sin levetid. Med det verdensbilde han hadde, er det fullt ut mulig at kristentroen allerede var kjent i hele den verden Johannes kjente til.

Videre er det sannsynlig at påstanden «hele verden ikke ville romme alle de bøker som måtte skriver» ikke er ment bokstavelig, men som en illustrasjon på en «umålelig mengde».

Jeg har lest ganske my kirke- og vekkelseshistorie og i over førti år har jeg forkynt evangeliet i mange land. Jeg har sett så mye av det Jesus har gjort at jeg neppe ville klare å skrive ned alt det jeg selv har vært involvert i. I dag er jeg kun én av ca 2 milliarder mennesker som har en kristen tro. Det begynner å bli et «volum» som er vanskelig for mennesker å fatte. 


Derfor er det kanskje slik at det siste verset ikke en «overdrivelse» av en ivrig skribent, men regelrett en profeti fra en som så «Ordet» bli menneske også i 2015. Det er derfor jeg våger å fremme påstanden om dagens vers: Dette kunne jeg skrevet selv! 

Fordi:
Dette er mitt vitnesbyrd

Josteins blogg finner du HER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar